Dichtbij en samen met onze bewoners

Koersplan
Cazas Wonen

2023 – 2026

Dichtbij en samen met onze bewoners

Onze ambitie is dat wij dicht bij de bewoner staan, omdat zij het beste weten wat er nodig is in de eigen omgeving. We willen met onze werkwijze aansluiten bij de wensen vanuit de buurt en kijken altijd naar het potentieel van onze bewoners.

Daarbij verplaatsen we ons in onze bewoners en beredeneren we in onze dienstverlening vanuit hun belang.

Door een omgeving te creëren waar bewoners tot hun recht komen, werken we gezamenlijk aan prettig wonen en samenleven. Hierbij vragen we bewoners ook iets te betekenen voor hun buurt of complex en daar hun tijd en talenten voor in te zetten, in welke vorm dan ook.

We willen met onze werkwijze aansluiten bij de wensen vanuit de buurt en kijken altijd naar het potentieel van onze bewoners.

Dit betekent bijvoorbeeld:

We zetten in op samenwerken op locatie in de kernen en buurten waar bewoners, partners en collega’s elkaar kunnen zien en spreken.

We stimuleren en ondersteunen bewonersinitiatieven die bijdragen aan sociale cohesie en/of leefbaarheid.

We hebben oog voor (en maken gebruik van) de kwaliteiten van bewoners en houden rekening met de verschillende behoeften van bewoners.

We bieden maatwerk wanneer dat nodig is.

We richten onze processen en dienstverlening zo in dat ongeacht het communicatiekanaal, we de regie hebben over de klantvraag en deze goed kunnen afhandelen en volgen.

We vragen bewoners om feedback op onze dienstverlening.

Afhankelijk van de situatie of type klantvraag kiezen we hoe we willen communiceren richting bewoner.

"In de buurt" letterlijk & figuurlijk

Cazas Wonen is letterlijk en figuurlijk ‘in de buurt’, met een aanjagende en faciliterende rol.

We zijn samen met onze partners zichtbaar in onze kernen en buurten en gemakkelijk en persoonlijk te bereiken. Daarnaast kennen we een stevige lokale binding. Dit betekent dat we weten wat er speelt en snel kunnen schakelen met onze netwerkpartners om onze bewoners snel en goed te kunnen helpen.

Collega’s voelen de vrijheid om hulp en maatwerk te bieden waar dat nodig is.

De bewoners staan centraal in onze samenwerking; zij kennen ons en wij kennen hen.

Hoe we dat doen

Samen met bewoners

Bij ontwikkelingen wordt niet alleen gekeken hoe we de woningvoorraad kunnen vergroten maar juist naar wat nodig is in de buurt. De bewoners maken deel uit van de ontwikkelingen en voelen zich daardoor verantwoordelijk voor het complex of de buurt waar ze wonen. We willen graag dat bewoners graag iets betekenen voor hun buurt en daar hun tijd en talenten voor inzetten. Bewoners die naar elkaar omkijken en het signaleren als iemand hulp nodig heeft.

Betrokkenheid

Samen met bewoners zijn we verantwoordelijk voor prettig wonen en samenleven. We stimuleren en ondersteunen bewonersinitiatieven die hieraan bijdragen. We stellen vragen en zoeken aansluiting bij wat voor bewoners belangrijk is. Ze worden betrokken en denken mee bij plannen, ideeën of ontwikkelingen van Cazas Wonen. Huurdersbetrokkenheid is meer dan een enquête sturen; we zoeken actief contact en weten wat bewoners belangrijk vinden.

In de wijk

Zichtbaar en in verbinding zijn kan verschillende vormen hebben. Het is afhankelijk van wat er speelt of nodig is in de wijk. Aanwezigheid geven we vorm op basis van vraag en behoefte. Dit kan door persoonlijk aanwezig te zijn of met een lokale vestiging of kantoor. Op een fysieke locatie zijn onze netwerkpartners idealiter hier ook aanwezig. Dan kunnen we goed afstemmen zodat we bewoners in één keer kunnen helpen.

Contact

De bewoner kiest zelf, afhankelijk van de situatie of type vraag, de wijze waarop (persoonlijk, digitaal, telefoon) ze met ons communiceren. We zorgen dat onze dienstverlening daarop is ingericht. De communicatiekanalen die we aanbieden zijn gelijkwaardig en zo optimaal mogelijk ingericht, zodat we over al deze kanalen een volwaardige dienstverlening bieden.

Bewoner- en dataonderzoek

We willen weten wat bewoners belangrijk vinden en hoe ze onze dienstverlening waarderen. We maken onze klantwaardering van onze dienstverlening op diverse manieren inzichtelijk. Zo weten we waar het goed gaat of waar verbetering mogelijk is. We zijn gericht op continu verbeteren en aanspreekbaar op het resultaat.

Maatwerk

Veel van onze bewoners hebben een kleine portemonnee en vinden het door omstandigheden lastig om een goede plek te vinden in de maatschappij. De problematiek is zeer uiteenlopend: gezinssituaties, financiële problemen, burenruzies en ziekte. Door te luisteren naar de bewoner en door maatwerk te bieden wanneer nodig, kunnen wij meewerken aan een oplossing die niet altijd te vinden is in vastgesteld beleid, processen en wet- en regelgeving. Collega’s hebben en voelen de ruimte om bewoners zo goed mogelijk te helpen en maatwerk te bieden indien dat nodig is.